• Antologiens sentrale begreper og perspektiver 

      Kassah, Bente Lind; Nordahl-Pedersen, Hilde; Tingvoll, Wivi-Ann (Chapter; Bokkapittel, 2021-01-08)
      This chapter provides an overview of key concepts and theoretical perspectives used in the anthology and points out fundamental challenges in the practice of professional welfare. ‘Competence’ and ‘knowledge’ often have different meanings, and there is a need for increased awareness of the understanding of these concepts. This chapter highlights how the managerial discretion, learning, ...
    • The challenges of primary health care nurse leaders in the wake of New Health Care Reform in Norway 

      Tingvoll, Wivi-Ann; Sæterstrand, Torill Margaret; McClusky, Leon Mendel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-11-24)
      <b>Background:</b> The local municipality, whose management style is largely inspired by the New Public Management (NPM) model, has administrative responsibilities for primary health care in Norway. Those responsible for health care at the local level often find themselves torn between their professional responsibilities and the municipality’s market-oriented funding system. The introduction of ...
    • Current status of rehabilitation activity and the new health care reform in Norway 

      Tingvoll, Wivi-Ann; McClusky, Leon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-08-02)
      The purpose of this study is to analyse the current activities of Norwegian ambulatory rehabilitation teams at a time when the field of rehabilitation is set for major changes with the recent introduction of the new pro-rehabilitation Coordination Reform. The content of the all logged consultations of four ambulatory teams belonging to one of the four regional health authorities was analysed ...
    • Hjemme­sykepleien i samhandling med spesialist­helsetjenesten 

      Tønnessen, Siri; Kassah, Bente lilljan lind; Tingvoll, Wivi-Ann (Peer reviewed; Journal article; Tidsskriftsartikkel, 2016-03-09)
      Bakgrunn: Samhandling mellom aktører i spesialist- og kommunehelsetjenesten om pasienter som skrives ut fra sykehus har vært en utfordring. Ett av målene med tiltakene i samhandlingsreformen er at denne samhandlingen skal bedres. Hensikt: I denne studien har vi sett på samhandlingen mellom aktørene i spesialist- og kommunehelsetjenesten. Hensikten var å få kunnskap om hvordan sykepleierne i ...
    • Hvordan få til nytenkning i kommunale sykehjem? 

      Nordahl-Pedersen, Hilde; Kassah, Bente Lilljan Lind; Tingvoll, Wivi-Ann (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021)
    • De kommer som sykepleiere, ikke som studenter 

      Pedersen, Karin Ravn; Tingvoll, Wivi-Ann; Nymo, Randi Inger Johanne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-02-25)
      <p><i>Bakgrunn</i>: Ved UiT Narvik er det utviklet et nytt praksisemne i sjette semester på sykehjem, hvor studentene skal fungere som faglige ledere, delta i kvalitetsarbeid og veilede studenter og medarbeidere.</p> <p><i>Hensikt</i>: Artikkelen belyser noen praksisveilederes erfaringer med å veilede siste års sykepleierstudenter etter ny praksismodell med faglig ledelse på sykehjem.</p> <p ...
    • Kunnskapsbaserte tjenester i kommunale sykehjem - idealer og realiteter 

      Nordahl-Pedersen, Hilde; Dreyer Fredriksen, Sven Tore; Kassah, Bente Lilljan Lind; Tingvoll, Wivi-Ann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      Nasjonale myndigheter legger vekt på at tjenestene som utøves i helse- og omsorgstjenesten skal være kunnskapsbaserte.
    • Lederes forventninger til nyutdannede sykepleiere fordrer samarbeid med utdanningen 

      Pedersen, Karin Ravn; Tingvoll, Wivi-Ann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-01)
      Nye og flere oppgaver i sykehjem krever at sykepleierne er faglig oppdatert, og i stand til å observere og vurdere pasientens tilstand. Sykepleierutdanningen har i samarbeid med ledere i sykehjem et ansvar for at nyutdannede sykepleiere er rustet til å møte dagens faglige utfordringer.<p> <p>Artikkelen har til hensikt å belyse hva sykehjemsledere forventer av nyutdannede sykepleieres utøvelse ...
    • Ny praksismodell gjorde studentene bedre i ledelse og organisering 

      Tingvoll, Wivi-Ann; Pedersen, Karin Ravn; Nymo, Randi Inger Johanne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-11-02)
      <p><i>Bakgrunn</i>: Sykepleiere er den største gruppen helsepersonell i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Det forventes at de allerede som nyutdannede har kompetanse i sykepleiefaglig ledelse for å kunne organisere og lede pasientarbeidet. Sykepleierutdanningen i samarbeid med praksisfeltet har ansvaret for å utvikle teoretisk og praktisk kunnskap slik at sykepleiere får handlingskompetanse ...
    • Sykepleiernes møte med rehabiliteringspasienten i kommunehelsetjenesten 

      Evju, Anne Svelstad; Pedersen, Karin Ravn; Tingvoll, Wivi-Ann (Conference object; Konferansebidrag, 2016-05-30)
      Nasjonale føringer vektlegger at omsorgstjenestene i større grad skal legge til rette for at pasientene skal kunne benytte sine egne ressurser best mulig, og sørge for å unngå å gjøre dem til passive mottakere av helsetjenester. Dette fordrer at sykepleiere må ha et større fokus på den rehabiliterende funksjonen i kommunehelsetjenesten.
    • Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag 

      Tingvoll, Wivi-Ann; Fredriksen, Sven-Tore Dreyer; Kassah, Bente Lind (Journal article; Peer reviewed; Tidsskriftartikkel, 2011)
    • Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag 

      Fredriksen, Sven-Tore Dreyer; Kassah, Bente Lind; Tingvoll, Wivi-Ann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-02-11)
      Hensikten med denne studien er å studere hvordan bruk av kvalitative forskningsmetoder kan skape faglig forståelse og innsikt hos studenter i helsefaglige videreutdanninger. Med utgangspunkt i en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming og et sosiokulturelt perspektiv, blir det diskutert hvordan det kan etableres en læringssituasjon der undervisning i kvalitative forskningsmetoder kan knyttes til ...
    • Utfordringer i tverrfaglig samarbeid. Kommunal helse- og omsorgstjeneste samt kommunalt barnevern 

      Kassah, Bente Lind; Dreyer Fredriksen, S.T.; Tingvoll, Wivi-Ann (Chapter; Bokkapittel, 2021-01-08)
      This chapter on the challenges of interdisciplinary co-operation between Municipal Health/Social Care and Child Protection respectively is based on the directives of public authorities that interactions often challenge interdisciplinary co-operation. The research studies on which we based the discussion indicate that there are several challenges associated with this form of co-operation. The discussion ...
    • Utøvelse av kunnskapsbasert praksis i sykehjem 

      Pedersen, Karin Ravn; Tingvoll, Wivi-Ann (Chapter; Bokkapittel, 2021-01-08)
      Evidence-based practice (EBP) is one of the core skills in nursing, and it has received increased attention in official documentation and parliamentary announcements. The objective of this chapter is to develop knowledge about how EBP can be employed in nursing homes. The chapter is based on the experiences of nursing students during their project work on health promotion and prevention in a nursing ...
    • Utøvelse av ledelse i kommunale sykehjem – handlingsrommets betydning 

      Kassah, Bente Lind; Nordahl-Pedersen, Hilde; Tingvoll, Wivi-Ann (Chapter; Bokkapittel, 2021-01-08)
      Leaders of municipal nursing homes face challenges when they seek to secure a balance between the quality demands of authorities and the services they provide. In this chapter, we present a qualitative study on the leadership challenges in the municipal nursing homes. The aim is to develop knowledge on leadership challenges and the managerial discretions leaders employ to address the challenges. ...